4 kroki do pozbycia się lęku przed konkursami na Facebooku

Często zdarza nam się, że firmy z którymi współpracujemy chciałyby organizować konkursy z wykorzystaniem social mediów,  ale boją się formalności jakie są z tym związane. O czym w takim razie należy pamiętać,  aby konkurs na Facebooku czy Instagramie był przeprowadzony zgodnie z prawem i nie przysporzył  problemów organizatorom?

W tym artykule poznasz 4 zasady, które pozwolą Ci prawidłowo zorganizować  konkurs w social mediach i uniknąć problemów.

Krok pierwszy – Wybieramy formę, rodzaj, miejsce publikacji i cel konkursu

Zanim przystąpimy do realizacji, musimy wybrać formę, rodzaj, cel konkursu oraz miejsce, na którym go umieścimy. Należy zastanowić się czy będzie to fanpage na Facebooku, dedykowana aplikacja facebookowa czy osobna strona internetowa.

Aplikacja daje nam znacznie więcej możliwości niż post. Otrzymując zgodę, możemy na przykład publikować posty w imieniu użytkowników, umożliwić zapraszanie znajomych, wykorzystać grę czy quiz, a także zbierać i następnie eksportować dane na temat użytkowników. Mamy również większe możliwości moderacji  i wyłapania oszustw, a dodatkowo wszystko dzieje się w jednym miejscu. Post z kolei jest bardziej widoczny, szybki i dużo tańszy w realizacji. Strona internetowa natomiast to praktycznie brak ograniczeń! Na niej możemy wszystko, o ile jest to zgodne z przepisami.

Jeśli potrzebujemy zatem zorganizować prosty, szybki konkurs z małymi nagrodami,  to spokojnie możemy to zrobić w poście. Jeżeli natomiast jest to bardziej złożony konkurs  tworzony dla dużej marki, to bardzo dobrym rozwiązaniem będzie aplikacja i dedykowana konkursowi strona internetowa.

Rodzaje konkursów

Wiemy już w jaki sposób zorganizować konkurs, pytanie,  jaki rodzaj konkursu wybrać,  aby był zgodny z regulaminem Facebooka i nie był loterią? Górę biorą konkursy kreatywne (fotograficzne i tekstowe), w których zostają wybrane najciekawsze wypowiedzi lub zdjęcia. Drugim równie często wykorzystywanym rodzajem konkursu jest konkurs na szybkość udzielonej odpowiedzi lub wykonanego działania.

Do rzadziej wykorzystywanych form konkursów należą:

  •  rozwiązanie zagadki;
  • udzielenie prawidłowej odpowiedzi;
  • odnalezienie skarbu;
  • pojawienie się w danym miejscu o określonym czasie;
  • obstawianie wyników;
  • konkursy rywalizacyjne, np. przebiegnięcie największej ilości kilometrów, schudnięcie, czy zrealizowanie najlepszego wyniku w grze.

Spotyka się również konkursy kilkuetapowe, w których ostatecznie to uczestnicy konkursu podejmują decyzję o zwycięzcy.

Krok drugi – Tworzymy regulamin konkursu pamiętając o ważnych zapisach

Gdy mamy już pomysł i wybraną formę konkursu, czas na najważniejsze – regulamin konkursowy. Wszyscy wiedzą, że to podstawa, jednak organizatorzy czasem zapominają o ważnych zapisach, które są niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia konkursu. W regulaminie powinny się znaleźć takie informacje jak:

  • Jasne i sprecyzowane zasady konkursu i wybory zwycięzcy
  • Miejsce organizacji konkursu (tablica organizatora, aplikacja Facebookowa, strona internetowa)
  • Warunki jakie należy spełnić,  aby wziąć udział w konkursie (ograniczenia wiekowe czy miejsce zamieszkania).
  • Ilość zgłoszeń jakie może przesłać uczestnik
  • Informacje o organizatorze konkursu
  • Informacja o nagrodach i ich wartości (należy umieścić zapis, że nagrody nie podlegają wymianie na ich wartość pieniężną oraz że nie ma możliwości przeniesienia nagrody na kogoś innego)
  • Sposób ogłoszenia zwycięzcy
  • Sposób wręczenia nagród
  • Informacje o procedurze reklamacyjnej  (w jakim czasie od zakończenia konkursu można zgłaszać reklamacje, na jaki adres, czy można zgłaszać je tylko listownie czy także mailowo)
  • Kwestie praw autorskich
  • Zapis mówiący, że w kwestiach nieuregulowanych regulaminem zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego
  • Polityka prywatności
  • Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika.
  • Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Jakie inne formalności należy spełnić aby konkurs był przeprowadzony zgodnie z prawem?

  • Zapłacenie 10% podatku od nagrody (na obecną chwilę zwolnione z opodatkowania są nagrody w konkursach emitowanych przez środki masowego przekazu oraz konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł – art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT)
  • Należy pamiętać również, że możemy przesyłać informacje handlowe uczestnikom konkursu tylko po uzyskaniu od nich zgody.

Krok trzeci – Reklamujemy konkurs

Co ma wpływ na sukces konkursu? Odpowiedź jest prosta – oprócz ciekawej formy, atrakcyjnych nagród, zaangażowanej społeczności, możemy zadbać o większe zainteresowanie w następujący sposób:

  • tworząc zapowiedzi konkursu
  • wykorzystując reklamy, mailingi
  • umieszczając informację w innych kanałach oraz na stronie internetowej
  • zachęcając poza konkursem do udostępniania go, tagowania i zapraszania znajomych

Konkursy a wydarzenia

Możemy również w celu pozyskania grupy docelowej do promocji konkursu wykorzystać śmieszne wydarzenia związane z tematem, które pozwalają na kierowanie do uczestników reklam konkursu w późniejszym czasie.

Wydarzenia na Facebooku dobrze się sprawdzą także do przeprowadzenia serii konkursów lub konkursów kilkuetapowych. Dzięki temu użytkownicy otrzymają każdorazowo powiadomienia o nowym zadaniu konkursowym, a my otrzymamy grupę docelową do kolejnych działań promocyjnych.

Internet to nie wszystko

Do konkursu na Facebooku warto też zachęcać w realu, np. umieszczając informację na opakowaniach produktów, w lokalu, na paragonach, ulotkach, w paczkach czy przy umowach wysyłanych do klientów.

Krok czwarty – Dbamy o sprawiedliwe rozstrzygnięcie konkursu

Facebook i Instagram walczy z fake’owymi kontami usuwając je, ale na ich miejsce ciągle powstają nowe. Dodatkowo są grupy powstające masowo tylko do celów konkursowych, które „lajkują” swoje posty w konkursach czy konta. To zwiększa liczbę uczestników konkursu, ale również przysparza dużo negatywnych emocji, jeżeli te osoby miały przez to większe szanse na wygraną. Rozwiązaniem są konkursy kilkuetapowe, kreatywne oraz te, w których wykonanie zadania wymaga więcej zaangażowania ze strony uczestników, a zasady wyboru zwycięzcy są jasno określone (np. wygrywają 3 osoby, które wykonają wszystkie zadania konkursowe jako pierwsze lub te, które uzyskają najlepszy wynik w quizie, grze czy zadaniu). Dodatkowo na bieżąco należy monitorować przebieg konkursu, eliminować oszustwa, być w ciągłej interakcji z fanami, odpowiadać na pytania, reagować na problemy, które zgłaszają i blokować negatywne zachowania.

Podkręcanie emocji

Po zakończeniu konkursu emocje opadają, więc warto je podkręcić. Zrób coś nieoczekiwanego, coś co zaskoczy i znów zachęci do aktywności i wykonania zadania, np. rabaty dla uczestników konkursu, nagrody pocieszenia, zapowiedź kolejnej akcji, specjalne zaproszenia dla uczestników konkursu na ważne wydarzenie, wiadomość z przydatnymi materiałami dla uczestników, darmowy dostęp do płatnego serwisu, podwójnie liczone punkty w kolejnej edycji konkursu. Nieoczekiwane niespodzianki to sprawdzony sposób na pozytywne zakończenie każdej akcji promocyjnej. Warto je zaplanować już na samym początku!

Brawo! Lęk przed konkursami na Facebooku pokonany!

Aby pozbyć się lęku przed konkursami na Facebooku wystarczy: zaplanować działania, stworzyć jasne zasady, zrozumiały regulamin, zadbać o promocję konkursu oraz jego prawidłowy przebieg i postawić na pozytywne zakończenie! To wszystko daje gwarancję przeprowadzenia prawidłowego konkursu w social mediach i uniknięcia ewentualnych problemów, które do tej pory spędzały nam sen z powiek.

Czas na zabawę!

Po tym artykule zamiast bać się konsekwencji prawnych możesz cieszyć się w pełni interakcją z Twoimi fanami, bo to przecież o to w konkursach chodzi, prawda? Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące ich organizacji, zadaj je w komentarzu!

P.S. Obecnie trwa konkurs na profilu facebookowym jednego z naszych Klientów, w którym do wygrania jest miesięczna kuracja dietetyczna w jednym z gabinetów Projekt Zdrowie!

Serdeczenie zapraszamy do wzięcia udziału:
https://www.facebook.com/PolskieCentraDietetyczne/photos/a.625121104544483.1073741830.615654288824498/699372050452721/?type=3

 

 

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *