Nazwa firmy, czyli jak nazwać firmę, żeby lepiej trafić do klientów

Przy zakładaniu nowej działalności gospodarczej musimy zwrócić uwagę na bardzo wiele różnych spraw. Jedną z nich jest nazwa naszej firmy.

Nazwa Firmy jest obok naszego logotypu tym dla naszej firmy, czym dla nas nasze ubranie wierzchnie, a nawet czymś więcej, tym czym nasze imię i nazwisko, nasz pseudonim. Jeszcze zanim ktoś pozna nasze bogate wnętrze, zobaczy jak wyglądamy, usłyszy jak się nazywamy. Jeszcze zanim ktoś dowie się czym nasza firma się zajmuje zobaczy/usłyszy nazwę naszej firmy.

No dobra, może to powyżej jest trochę przesadzone i może nie jest to najlepsze porównanie. Ale warto zdawać sobie sprawę z tego, że nazwa naszej firmy jest ważna. Ta nazwa widnieje w spisach firm, na szyldzie na ulicy, pojawia się w różnych katalogach branżowych. Ta nazwa jest tym co ludzie przede wszystkim zapamiętują (oprócz tego, że nasze usługi i produkty są oczywiście najlepsze na rynku) i co przekazują dalej. Dlatego wyboru nazwy firmy nie należy bagatelizować. Warto się chwilę zastanowić nad tym jak nazwać firmę.

Nazwy firm mogą być oczywiście przeróżne. Mogą nawiązywać do tego czym się zajmujemy ale nie muszą. Nazwa firmy może być skrótem. Wszystko zależy od tego jaka jest nasza grupa odbiorców. Nie wszystkie nazwy są jednak równie idealne, nie każda nazwa może być równie pomocna dla naszego biznesu.
Trochę przerysowując – wyobraźcie sobie, że ktoś prowadzi firmę budowlaną albo remontowo-budowlaną i chociaż zazwyczaj nazwy firm budowlanych mają w sobie coś związanego z betonem, cementem, domem czy renowacją, to ktoś postanowił nazwać swoją firmę „Demolka”*, albo „Ruina sp. z o.o.”*, bo wydało mu się to zabawne (to jeszcze mogłoby być ok, bo przynajmniej kojarzy się z działalnością firmy, choć może nie do końca tak jak powinno) albo „Kwiatuszek SA”*, bo tak ma na nazwisko (swoją drogą bardzo ładne nazwisko). Generalnie, każda nazwa ma jakiś potencjał, ale niektóre prędzej się ludziom skojarzą z naszymi usługami, bardziej zapadną w pamięć, będą bardziej wyjątkowe w pozytywnym tego słowa znaczeniu. I cała zabawa polega na tym, żeby wybrać nazwę, która będzie zapewniała możliwie najlepszy odbiór wśród naszych potencjalnych klientów.

* podane nazwy to tylko przykładowe nazwy firm wymyślone na potrzeby tego tekstu.

No dobrze, to jak w takim razie stworzyć dobrą nazwę firmy? Jak się okazuje, nie jest to wcale takie proste. Ale po kolei…

Sprawą pierwszą i najprostszą jest wygenerowanie różnych potencjalnych nazw, które mogłyby nam posłużyć jako docelowa nazwa naszej firmy. Różni eksperci polecają tutaj różne metody wymyślania nazwy:

– można zrobić to „z głowy”, np. poprzez połączenie kilku wyrazów tematycznie powiązanych z naszą działalnością,
– można użyć generatora nazw (np. http://www.online-generator.com/, ale to specyficzne narzędzie i nie zawsze się sprawdza)
– można sprawdzić jak nazywają się inne firmy z branży i na podstawie ich nazw stworzyć własną,
– można sprawdzić jak nazywają się firmy zagraniczne i spróbować najpierw przetłumaczyć te nazwy na język polski, a następnie na tej podstawie stworzyć nazwę dla swojej działalności,
– można użyć słownika synonimów, np. wymyślając nazwy firm sprzątających, dla słowa sprzątanie: zamiatanie, czyszczenie, porządkowanie, etc.

I tak może wyglądać pierwszy etap tworzenia nazwy firmy. Ale to dopiero początek. Teraz, kiedy już stworzymy przykładowe nazwy firm, przechodzimy do drugiej fazy ustalania nazwy firmy. Na tę fazę składa się kilka procesów, które powinniśmy wykonać, aby nasza nazwa była prawie idealną wizytówką naszej idealnej firmy.

To co teraz należy wykonać to między innymi tak podstawowe czynności:

(1) zweryfikować czy dana nazwa już gdzieś nie istnieje,
(2) sprawdzić czy i jak często pojawia się w wynikach wyszukiwania Google,
(3) sprawdzić czy może być dobrze indeksowana,
(4) upewnić się czy domena (nazwanaszejfirmy.pl) nie jest już zastrzeżona. Może być tak, że co prawda nie istnieje jeszcze firma o nazwie, którą sobie wymarzyliśmy, np. „Najlepsze pączki w mieście”, ale ktoś już zarejestrował domenę o takim brzmieniu – najlepszepaczkiwmiescie.pl (w dniu pisania tej informacji domena jest wolna, więc jakby ktoś chciał, to ma szansę).

I to co jest szczególnie ważne na tym etapie, to weryfikacja biznesowo-psychologiczna nazwy, czyli:

(5) należy sprawdzić czy wymyślona nazwa dobrze trafia w gusta naszych potencjalnych klientów i wzbudza takie emocje, na których nam zależy, które u naszych potencjalnych klientów są najważniejsze przy wyborze firmy (z którą być może później zwiążą się na lata). Można na tym etapie spytać znajomych co myślą o nazwie, ale lepiej zrobić badanie większe lub mniejsze na grupie potencjalnych odbiorców, bo nie zawsze to co myślą znajomi będzie tym co myślą ludzie, którzy będą naszymi klientami.

Nasza nazwa musi być:

(1) po pierwsze chwytliwa, łatwo wpadająca w pamięć,
(2) ponadto powinna się pozytywnie kojarzyć,
(3) powinna nawiązywać do tego czym się zajmujemy (aczkolwiek nie zawsze musi),
(4) może mieć w sobie „pazur” albo może być bardziej „spolegliwa”,
(5) czasami lepiej żeby brzmiała twardo (przy jej wymawianiu) a czasami miękko (w zależności od branży)
(6) i tak dalej…

I oczywiście procedurę tę należy powtórzyć dla każdej potencjalnej nazwy. Może się bowiem okazać, że pomimo tego, że Nazwa A podoba nam się odrobinę bardziej od Nazwy B, to szanse sukcesu przy Nazwie B, będziemy mieli dużo większe. Warto więc przed podjęciem decyzji wiedzieć jakie szanse sukcesu w internecie dają nam poszczególne nazwy.

Jak widać sprawa nie jest więc aż tak prosta jakby się wydawała. Ale jeżeli uda nam się wykonać te wszystkie podstawowe i bardziej zaawansowane czynności związane z tworzeniem nazwy naszej firmy, możemy w końcu tę nazwę wybrać. Później warto jeszcze dać sobie kilka dni na to, żeby się upewnić, że na pewno o niczym nie zapomnieliśmy, wszystko posprawdzaliśmy i na pewno dana nazwa jest tą najlepszą. I jak już przebrniemy przez to wszystko, możemy ostatecznie zdecydować się na daną nazwę firmy.

Aha, jest też oczywiście trochę prostsza opcja. Na rynku istnieją bowiem firmy specjalizujące się w pomaganiu w wymyślaniu nazw firm i można im zlecić to całe wymyślanie nazwy, weryfikowanie czy nazwa nie jest wykorzystywana przez konkurencję, sprawdzanie jak wyglądają wyszukiwania dla danej nazwy w wynikach Google, jaki jest jej odbiór wśród potencjalnych klientów, etc.

Takie wymyślanie oczywiście będzie nas więcej kosztowało, niż samodzielne wymyślanie nazwy, ale czasami warto. Jeżeli zlecimy wymyślanie nazwy firmie profesjonalnej prawdopodobnie efekty jej pracy będą lepsze od naszego działania, tak samo jak efekty pracy profesjonalnej firmy budowlanej będą zazwyczaj lepsze od efektów pracy człowieka siedzącego za biurkiem, który zdecydował, że sam zbuduje dom (oczywiście nie zawsze tak musi być, ale to już inna historia).

No i choć, co prawda, zlecenie wymyślania nazwy firmie zewnętrznej będzie droższe, to jednocześnie zaoszczędzimy dzięki temu czas. W końcu, nie każdemu musi się chcieć spędzić kilka dni na samym wymyślaniu nazwy dla firmy, niektórzy mogą woleć zająć się wtedy na przykład tworzeniem biznesplanu lub szukaniem pierwszych klientów.

I dopiero na bazie kilku pomysłów, które otrzymamy od firmy wymyślającej nazwy, możemy podjąć decyzję jak ostatecznie chcemy tę nasza firmę nazwać.

W każdym razie, bez względu na to w jaki sposób zdecydujecie się stworzyć nazwę dla swojej firmy, pamiętajcie że nazwa jest jednym z fundamentów naszej marki. Nazwa jest jednym z tych elementów wizerunkowych naszej firmy, który (jak dobrze pójdzie) będzie z nami na lata, a może nawet w przyszłości przekażemy tę nazwę kolejnym pokoleniom.

Aha i oczywiście to tylko jeden z aspektów związanych z zakładaniem działalności. Do nazwy dochodzi bowiem tworzenie logotypu, tworzenie strony www, promocja działalności, etc.

No, ale jak już to wszystko powstanie, będzie się można w końcu zająć normalną pracą i zacząć zarabiać na swoim biznesie.

Powodzenia.

POLECANE ARTYKUŁY

1 Odpowiedź

  1. Donatan napisał(a):

    Bardzo ciekawy artykuł – spora dawka spoko wiedzy, tutaj tez ciekawie ale o tworzeniu nazwy z uwzględnieniem numerologii: http://brandpro.pl/wibracja_marki_czyli_numerologia_nazwy_w_praktyce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *