Zakładanie strony na facebooku – rodzaje fanpage

Większość z użytkowników Facebooka ma polubione tysiące stron, promujących muzyków, książki, zespoły, wybrane usługi czy gastronomię. Strony na Facebooku wyrastają jak grzyby po deszczu. Wielu z nas jednak, nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ  na tworzenie fanpage`y, ma wybór ich rodzaju. W zależności od naszego wyboru, strona na Facebooku uzyska wybrane opcje, dzięki którym stanie się bardziej przejrzysta i przyjazna dla użytkowników. W dzisiejszym artykule skupimy się na rodzajach fanpage`y oraz ich właściwościach. Jest to niezwykle istotne, w późniejszym prowadzeniu fanpage`a.

#1 Rodzaje fanpage`y.

Wybierając opcję – utwórz stronę, tworzymy osobne konto na Facebooku , które będzie całkowicie poświęcone wybranej przez nas dziedzinie lub działalności. Wybierając kategorię profilu, starajmy się jak najtrafniej dopasować ją do naszej działalności. Nie warto bowiem ustawiać kategorii „Rozrywka” dla firmy, która zajmuje się eventami. Lepiej od razu wybrać profesjonalny profil firmy.

Zakładając fanpage, możemy wybrać spośród 6 dostępnych opcji:

  • Lokalna firma lub miejsce,

  • Firma, organizacja lub inwestycja,

  • Marka lub produkt,

  • Artysta, zespół lub osoba publiczna,

  • Rozrywka,

  • Strona dobroczynnej organizacji non-profit lub społeczności.

Oczywiście w każdej kategorii znajdziemy bardziej szczegółowe listy tak, aby nasz fanpage posiadał odpowiednią rubrykę. Dzięki temu, będzie on bardziej widoczny dla osób, które potencjalnie mogą być nim zainteresowane. Nasz wybór będzie widoczny także w momencie, kiedy zdecydujemy się na wykorzystanie reklamy Facebook Ads.

#2 Właściwości poszczególnych fanpage`y.

Wybór kategorii fanpage`a jest dosyć istotny, zarówno ze względu na potencjalnych fanów, jak i w działaniach seo. 
Postaramy się pokazać podobieństwa i różnice, które znajdują się na poszczególnych stronach na Facebooku. O ile bowiem, wszystkie fanpage posiadają opcję dodawania strony oficjalnej, adresu oraz opisu działalności, o tyle niektóre z nich są wyposażone w dodatkowe rubryki.
Zobacz czy różnią się profile na Facebooku i wybierz odpowiedni.

1. Lokalna firma lub miejsce.

sklep

Jest to opcja dla lokalnych firm i miejsc, świadczących swoje usługi w wybranym miejscu. Będzie to dobry wybór dla osób, które chcą zachęcić klientów do osobistego odwiedzenia biznesu lub miejsca. Restauracja, lokal z fast foodem, biblioteka, butik czy lokalny obiekt sportowy idealnie spełnią takie wymogi.

Opcje dodatkowe:

  • możliwość ustawienie mapki z lokalizacją firmy (domyślnie)

  • możliwość ustawienia adresu, godzin otwarcia, numeru telefonu

  • możliwość ustawienia podkategorii ( np. fanpge warsztatu samochodowego – podkategoria: samochody wyścigowe)

2. Firma, organizacja lub inwestycja.

firma i organizacja

Mimo, iż w tej kategorii, również pada słowo firma, chodzi tutaj o bardziej wirtualny biznes lub taki, który ma szeroki zasięg działania (np.ogólnopolski) . Agencja reklamowa, usługodawca internetu czy telefonii komórkowej to najlepsze przykłady. Kategoria ta, jest utworzona także z myślą o wszelkiego rodzaju organizacjach – np. dobroczynnych lub religijnych, a także inwestycjach np. budowy nowej szkoły.

Opcje dodatkowe:

  • możliwość ustawienie mapki z lokalizacją firmy (ręcznie)

  • możliwość ustawienia adresu, godzin otwarcia, numeru telefonu

  • możliwość ustawienia podkategorii ( np. fanpge warsztatu samochodowego – podkategoria: samochody wyścigowe)

3. Marka lub produkt.

produkt

Tutaj prym będą wiedli właściciele sklepów internetowych oraz osoby posiadające linie produkcyjne. Wybierając markę lub produkt, będziemy mogli promować konkretne produkty z danej linii. Ubrania, biżuteria, akcesoria, meble a nawet leki. W tej kategorii chodzi o szerzenie świadomości klientów na temat danego produktu, a nie promowanie wybranego sklepu (fizycznego), apteki itp.

O ile kategoria doskonale sprawdza się przy promowaniu wybranych produktów materialnych, o tyle wszelkiego rodzaju usługi powinny znaleźć się w kategorii: Firma, organizacja lub inwestycja.

Opcje dodatkowe:

  • brak możliwości wybrania mapki miejsca docelowego

  • informacje o stronie okrojone, brak adresu
    fizycznego jednostki

4. Artysta, zespół lub osoba publiczna.

artysta zespół

Jeśli Twoja strona ma skupiać się na konkretnej osobie, zespole, polityku lub celebrycie, będzie to odpowiednia kategoria dla Ciebie. Strona na Facebooku o tym profilu powinna skupiać się na biografii artysty oraz jego osiągnięciach w wybranej dziedzinie. Ciekawostką jest, że postać ta może być…fikcyjna!
Wybór jest duży, więc na pewno odnajdziemy właściwy opis.

Opcje dodatkowe:

  • profil możemy uzupełnić o informacje związane z wybraną karierą danego artysty, a więc: bieżącą lokalizację, kontakt dla prasy, biogram, rodzaj muzyki lub gatunek filmowy itp.

5. Rozrywka

rozrywka

Ta kategoria będzie odpowiednia w momencie, kiedy Twój biznes skupia się na szeroko rozumianej rozrywce a więc: stacji radiowej lub telewizyjnej, książce, filmie. Co ciekawe, również tutaj możesz wybrać opcję dla postaci fikcyjnej lub filmowej.
Najczęściej spotykane profile tego rodzaju, to fanpage wybranych seriali, stron rozrywkowych (Interia, Onet) czy wydarzeń kulturalnych np. koncertów.

Opcje dodatkowe:

  • możliwość wybrania informacji szczegółowych dotyczących wybranego rodzaju rozrywki np. obsada filmu, reżyser,

  • wyszczególnienia produktów ( czym zajmuje się wybrany fanpage np. koncertomania.pl -> Największa baza koncertów w Polsce. Bilety na koncert, imprezę, festiwal).

6. Strona dobroczynna organizacji non-profit lub społeczności.

non-profit

Mimo, iż ta kategoria wydaje się być oczywista, warto się nad nią zastanowić. Tutaj bowiem, nie będziemy mieć do wyboru listy podkategorii, a jedynie pole do wpisania nazwy społeczności lub organizacji. Strona powinna zatem dotyczyć organizacji non profit lub społeczności. Najlepszym przykładem tego typu fanpage może być Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Strony związane z edukacją, medycyną czy działalnością organizacji religijnych, mimo swojego dobroczynnego charakteru, powinny być zamieszczone raczej w dziale „lokalnych firm lub miejsc” lub „ Firma, organizacja lub inwestycja”.

Opcje dodatkowe:

  • możliwość ustawienie mapki z lokalizacją organizacji,

  • dane kontaktowe: e-mail, telefon,

#3 Wybierz mądrze.

Jak więc widać, wybór fanpage`a wcale nie jest taki oczywisty. Często, z rozmachu, wybieramy nieodpowiednią opcję, która potem może zaważyć na wyszukiwaniach oraz ilości naszych fanów. Na szczęście, nawet po założeniu profilu na Facebooku, możemy edytować tą funkcję, dodać przydatne widgety w postaci mapek czy szerszych danych kontaktowych.

Zastanówmy się po przeczytaniu tego artykułu czy firmowy profil na Facebooku spełnia powyższe kryteria, a jeśli nie – nie marnujmy czasu i zmieńmy je na właściwe. Pamiętajmy, że czasami najdrobniejsza zmiana może spowodować większy ruch oraz szybsze wyszukiwanie naszego profilu.

Może Ci się również spodoba

17 komentarzy

  1. Artek napisał(a):

    A czy możliwe jest przeniesienie strony firmowej na innego „właściciela”? Tzn. by inny prywatny profil zarządzał stroną firmową lub/i by strona firmowa oddzielona była od pierwotnego profilu prywatnego?

  2. Kinga Pałka napisał(a):

    Możemy dodać innego administratora w sekcji „role” i usunąć pozostałych, wtedy dostęp do profilu będzie miała tylko jedna osoba oznaczona jako „administrator”. Dzięki temu możemy zmienić właściciela profilu na fanpage`u.

  3. moja stronka napisał(a):

    Pięknie, dzięki!

  4. lENA napisał(a):

    wITAM. gDZIE ZNAJDĘ KATEGORIĘ „HODOWCA ZWIERZĄT DOMOWYCH” ? wIDZĘ, ZE NIEKTÓRZY MAJĄ TAKĄ WŁAŚNIE KATEGORIĘ, A NIE MOGĘ JEJ ZNALEŹĆ PRZY ZAKŁADANIU FANPAGE.

    • Kinga Pałka napisał(a):

      Najbliżej zawodu „hodowca zwierząt domowych” może być opcja „Usługi dla zwierząt domowych”. Tworząc fanpage tworzymy kategorię „Lokalna firma i miejsce” a następnie możemy zaznaczyć opcję ->”Usługi dla zwierząt domowych”. Dodatkowo na profilu prywatnym możemy ustawić sobie zawód „hodowca zwierząt domowych”. Pozdrawiamy!

  5. Kinga napisał(a):

    Czy wyrazu „strona na Facebooku” i” fanpage „można używać zamiennie? Na GB jest opcja stworzenia strony na Facebooku, ale nie widziałam nic o stworzeniu fanpage.

  6. OLA napisał(a):

    Witam serdecznie
    Czy ktoś mi powie czy mogę zmienić na facebooku kategorię Biznes na Artysta? Jeśli tak proszę o instrukcje jak to zrobić?

    • Brandbay.pl napisał(a):

      Pani Olu, aby to zrobić należy:
      1) Kliknąć opcję „Informacje” w lewej części strony.
      2) Kliknąć opcję Informacje o stronie.
      3) Ustawić kursor nad sekcją Kategoria i kliknij opcję Edytuj
      4) Zacząć wpisywać kategorię i wybierać ją z listy.

      🙂
      Kliknij opcję Zapisz zmiany.

  7. Sławek napisał(a):

    Chcę utworzyć strunkę dla stacji paliw. Jaką kategorię wybrać ???

    • Brandbay.pl napisał(a):

      Najlepszą kategorią będzie „Lokalny Biznes lub Miejsce” a następnie podkategoria: „Lokalna firma”. Pozdrawiamy!

  8. wlascicielka napisał(a):

    hej
    zajmuję się wyszukiwaniem lokali, polecaniem salonów, porady ślubne itp, jaki dział najlepiej wybrac na fb aby utworzyć fanp.??

    • Brandbay.pl napisał(a):

      To jaką kategorię Pani wybierze zależy wyłącznie od Pani. My proponujemy kategorię „Firma, organizacja lub instytucja” a następnie „Agencja konsultingowa” lub klasycznie „Firma”. Jeżeli posiada pani stałe miejsce pracy w postaci lokalu lub biura warto wybrać „Lokalny Biznes lub miejsce” a następnie „Organizacja Imprez” lub po prostu „Biznes”. Zaletą tego rodzaju fanpage będzie utworzenie mapki oraz wpisanie adresu.

  9. Dominik napisał(a):

    Chciałbym utworzyć stronę na fb zajmującą się historia jaką kategorię wybrać ?

  10. Agnieszka napisał(a):

    Mam wielką prośbę. Mając konto na FB, utworzyłam sobie stronę mojego bloga (również na FB). I wszystko byłoby pięknie, ale na koncie mam zaznaczoną opcję, by moje posty widzieli tylko znajomi, a widzą je wszyscy… Do momentu założenia strony, było jak trzeba. Chcę aby publikowane posty na moim koncie (tym z imieniem i nazwiskiem) widzieli jedynie moi znajomi, a posty publikowane na stronie wszyscy. Co mam zmienić w ustawieniach?

  11. Duch napisał(a):

    Witam,
    jestem mobilnym fizjoterapeutą. Dojeżdżam do pacjentów i nie mam stałego gabinetu. Zasięg działalności sięga na całe miasto. Czy w tym wypadku lepiej wybrać opcje „firma”, czy „lokalna firma”?

  1. 19/11/2015

    […] Wybór profilu fanpage również jest bardzo istotny. Możemy pokusić się o wybór firmy lokalnej, organizacji, działalności non-profit czy samego produktu. Jak się jednak okazuje, wiele z nich posiada dodatkowe opcje jak dodanie mapy lub opisu produktu, więc warto wstrzymać się przed wyborem zamiast machinalnie klikać „Firma”. Więcej o nich przeczytać można w artykule:  Zakładanie strony na facebooku – rodzaje fanpage. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *