Czy twój sklep internetowy jest gotowy na Black Friday?

Przed nami jeden z najgorętszych dni dla branży e-coomerce: Black Friday. Już od jakiegoś czasu uznawany jest on za najbardziej zyskowny dzień dla właścicieli sklepów. To zakupowe święto narodziło się w Stanach Zjednoczonych jako symbol wolnego handlu. Początkowo było kojarzone głównie ze szturmowaniem sklepów i galerii handlowych, aktualne dane firmy RetailNext pokazują jednak, że sprzedaż online przebija już tradycyjną formę zakupów.

Black Friday w Polsce

W 2017 w Black Friday w porównaniu do innych piątków w roku, polskie sklepy internetowe odnotowały siedmiokrotnie większą liczbę transakcji. Szacuje się, że w tym roku przeciętny Polak wyda średnio około 650 złotych. Najwięcej zamówień będziemy skłonni złożyć w sklepach elektronicznych, z multimediami, odzieżowych oraz obuwniczych.

Upewnij się, że twój sklep to udźwignie

Przygotuj się na zakupowe szaleństwo! Pamiętaj, że wejście użytkownika do twojego sklepu internetowego, to dopiero połowa sukcesu. Jeśli w Black Friday nie zaoferujesz mu konkurencyjnej oferty, a sposób poruszania się po sklepie nie będzie wygodny i intuicyjny, odwiedziny prawdopodobnie nie zakończą się transakcją.

1. Oferta, ceny, promocje

Głównym zarzutem  konsumentów w odniesieniu do polskich sklepów internetowych, są zbyt niskie rabaty oraz brak specjalnych ofert na Black Friday. Idea Black Friday przewiduje zniżki na poziomie 70-90%, tymczasem w Polsce zazwyczaj kształtują się one na poziomie 10-30%, nie zachęcając tym samym do spontanicznych zakupów. Co więcej, częstym chwytem marketingowym jest zawyżanie cen. Wiele sklepów sztucznie podwyższa, a następnie obniża ceny, tym samym nie oferując żadnych realnych promocji w dniu wyprzedaży. Kluczem do powodzenia akcji rabatowych jest przygotowanie atrakcyjnej oferty, która wyróżni twój sklep spośród konkurencji. Pamiętaj, że chociaż motywatorem zakupowym w tym dniu jest duża promocja, to Klienci chętnie dokupują również komplementarne produkty, nawet jeśli ich cena nie jest tak znacznie obniżona.

2. Użyteczność sklepu

Użyteczność sklepu internetowego to nic innego jak zespół cech, które pomagają użytkownikowi sprawnie zrealizować proces zakupowy. Trudno określić jest „sklep idealny”, ale jeśli zadbasz o kilka aspektów, zminimalizujesz szansę porzucenia koszyka przez użytkownika.

– Upewnij się, że użytkownik w łatwy sposób znajdzie na stronie warunki dostawy, koszty przesyłki czy też numer kontaktowy do Biura Obsługi.
– Zweryfikuj czy informacje na kartach produktów są kompletne i łatwo dostępne dla użytkownika.
–  Przetestuj czy wyszukiwarka produktów funkcjonuje prawidłowo.
–  Zwróć uwagę czy opcja filtrowania jest odpowiednio rozbudowana (kolor, rozmiar, marka, cena, płeć itp).
–  Zobacz czy stronicowanie produktów działa poprawnie.
–  Sprawdź czy koszyk jest odpowiednio wyróżniony, a po dodaniu do koszyka pojawia się informacja o zmianie jego zawartości.
–  Skontroluj czy użytkownik ma możliwość poprawnego zarejestrowania się bądź też dokonania zakupów bez rejestracji.
–  Przetestuj prędkość ładowania się twojego sklepu. Czas jej ładowania nie powinien być dłuższy niż 3 sekundy.
–  Wykonaj test optymalizacji mobilnej (zob. tutaj). W Czarny Piątek prawie co 3 płatność następuje właśnie z urządzenia mobilnego!

3. Serwer

Pamiętaj, że duży ruch w twoim sklepie internetowym może spowodować przeciążenie serwera. To tak jakby przed sklepem stacjonarnym ustawiała się coraz większa kolejka, a wszystkie osoby obsługiwała jedna kasjerka. W pewnym momencie jej wydajność spadnie, a następnie całkowicie się podda. Podobnie będzie jeśli nie przygotujemy swojego sklepu na wzmożony ruch. Pierwszym widocznym objawem stanie się spowolnienie jego działania, w dalszym etapie brak odpowiedzi serwera sprawi, że sklep będzie całkowicie niedostępny dla użytkowników. Dlatego też zadbaj o to, aby namierzyć „wąskie gardła” wcześniej. W tym celu skontaktuj się ze swoim webdeveloperem i hostingodawcą.

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Sylwia napisał(a):

    Racja, sprawne działanie serwera to konieczność w ogóle, a przy Black Friday już w szczególności. Co roku obserwuję, jak kolejne (duże!) sklepy wysypują się przez za duży ruch.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *